GARA-gara tidak berpuas hati, seorang lelaki bertindak mengugut untuk merogol seorang peniaga wanita yang baru menjalankan perniagaan bersebelahan gerainya di Bandar Sri Damansara, Petaling Jaya.

Kejadian yang berlaku petang Selasa itu menjadi tular di media sosial apabila rakaman ‘serangan’ lelaki tersebut memarahi wanita berkenaan yang menjual air sama sepertinya tersebar.

“Kau panggil boss kau turunlah, lelaki tu lah, kau senyum apahal, aku rogol kau sini kang!,” ugutnya kepada wanita tersebut.

“Kau orang meniaga air, aku meniaga air apa cerita kau orang baru, meniaga tempat kita orang, salam tak bagi, bagi salam dulu la wei! Tak ada adap? Tak ada adap? Pakai tudung, bur*t orang pakai tudung, lanc*u!,” kata lelaki itu dalam keadaan marah.

Seorang lagi wanita membahasakan dirinya sebagai ‘acik’ (makcik) turut tidak berpuas hati datang ke tempat tersebut namun menegur dengan nada yang lebih perlahan.

“Kau tengok acik datang bertekak sini sebab apa? Macam itulah acik sakit hati. Acik buat air kau boleh buat air,” katanya sebelum rakaman tersebut berhenti.

Sementara itu, seorang pengguna Facebook, Pieyan Dark tampil memberikan penjelasan berhubung kejadian tersebut dan mengakui dia adalah lelaki yang mengeluarkan kata-kata ugutan berkenaan.


Menurutnya, kejadian yang berlaku kira-kira jam 2.30 petang tercetus apabila mereka sekeluarga yang menjalankan perniagaan goreng pisang diserang seorang lelaki yang juga pemilik gerai yang baru dibuka di sebelah kedainya.

Jelasnya, lelaki tersebut mengeluarkan kata-kata kesat dan memaki hamun ibunya sebelum berlaku pertengkaran.

“Aku tak sebodoh itu pergi menyerang seorang perempuan, aku menyerang seorang lelaki yang berada di belakang perempuan itu.

“Waktu mereka serang, saya tak ada record tapi ramai saksi, bila saya serang dorang macam tak matang pergi record,” tulisnya yang menjelaskan seorang lelaki tidak akan menyerang perempuan tanpa sebab.

Pieyan turut mendakwa, lelaki tersebut membawa gangster untuk menyerang kedainya dan mengugut mereka sekeluarga.

“Sebenarnya pihak dia telah menyerang kami dahulu dengan membawa gengster sehingga menyebabkan pelanggan kami lari kerana ketakutan. Kami telah membuat report polis dan kes ni pun telah selesai,” tulisnya.

Bimbang akan keselamatan mereka, ibu Pieyan, Zaiton Harun, 44, membuat laporan di Balai Polis Sri Damansara untuk tindakan lanjut.


Sementara itu, ada netizen yang mendedahkan wanita yang diugut tersebut baru seminggu menjalankan perniagaan menjual laksa dan air.

Ia sekaligus memberi gambaran, perniagaan yang dijalankan kedua-dua peniaga itu adalah berbeza dan tidak salah berkongsi mencari rezeki di tempat yang sama.

Menerusi ruangan komen, pelbagai pendapat netizen mengenai kejadian tersebut dan ada yang mendakwa tiada pihak yang boleh ‘sentuh’ perniagaan keluarga Pieyan yang beroperasi lebih 10 tahun itu.


Ada juga netizen yang mempertikaikan cerita Pieyan yang tidak logik dengan dakwaan diserang gengster dan menganggap dia telah membuat laporan yang palsu kepada polis.

Bagaimanapun, tiada respon daripada wanita yang diugut tersebut dan netizen menganggap tindakan Pieyan boleh menyebabkan mereka kehilangan pelanggan serta menjejaskan pendapatan perniagaan yang telah lama beroperasi itu.

Rata-rata netizen menganggap rezeki perlu dikongsi bersama dan perlulah mencari rezeki yang halal selain menjalankan perniagaan dengan penuh adab. – MYNEWSHUB

Post a Comment

 
Top